Passa al contingut principal

Cinema català: tanta creativitat ara amenaçada

Aquest cap de setmana el cinema català ha tornat a recollir nous reconeixements. El s guardons lliurats al Festival de Cinema de Màlaga han estat una nova demostració que aquí es fan obres de gran qualitat, pensant tant en la seva projecció comercial com en la seva qualitat. Precisament, en relativament poc temps, he tingut l'ocasió d'assistir a les estrenes de tres films d'autor que exemplifiquen aquesta enorme vitalitat creativa que en aquests darrers anys ha agafat una molt forta embranzida, ara perillosament qüestionada per retallades aquí i allà... després en parlem.

Tres pel·lícules de temàtica i estructura molt diferent, però amb dos elements compartits que, un d'ells per la seva temàtica no estrictament cinematogràfica, mereix quelcom més que les línies que segueixen: l'extensió territorial de la llengua catalana, i fins i tot la implícita reivindicació del seu paper fonamental, vital, com a eina de comunicació. Una realitat ben amenaçada per altra banda. L'altre element compartit és el protagonisme de la figura de l'estranger --o si més no del foraster-- en la trama fílmica.
Ruvira (al mig) a la sortida de la projecció

Dissabte, dins el Festival Internacional de Cinema d'Autor de Barcelona, assistíem a la projecció d'Orson West, el primer llargmetratge de Fran Ruvira. En ell, a partir d'una trama que té, com a eix argumental, el projecte d'un western d'Orson Wells mai realitzat, ens ofereix una cuidada estampa paisagística i humana de la comarca canalanoparlant de Múrcia: el Carxe.

Per cert, cal felicitar els organitzadors del festival D'A per haver programat altres 4 pel·lícules de gran interès i d'autoria catalana, que es veuran aquesta setmana: El Senyor ha fet en mi meravelles, Open24h, Puzzled Love, i Radiacions, de Judith Colell.

La segona pel·lícula és el El Perfecte Desconegut, que ens permetia descobrir una nova promesa en el món de la direcció, Toni Bestard; i de com, gràcies a una fructífera col·laboració catalanobalear, i de com el cinema sap posar en valor la normalitat de veure --millor dit escoltar-- uns actors ubicats a la serra de Tramuntana mallorquina parlant en la seva llengua. I això lamentablement no passa cada dia.

I la tercera, que de fet va ser la primera en estrenar-se: Any de Gràcia. Si en una anterior blocada apuntava el tremp de bona comèdia que Ventura Pons recuperava, amb energia renovada, en aquesta pel·lícula, ara voldria només apuntar-ne la riquesa d'un llenguatge tan col·loquial com ric de matisos, que comunica les tres generacions que s'entrellacen en el microcosmos de la Vila de Gràcia.

I com apuntava a l'inici, cal alertar del greu risc que corre el sector cinematogràfic amb les retallades dels distints governs. A la segona i dura reducció del pressupost de TV3, que limitarà moltíssim el seu estratègic paper dins el sector audiovisual --com havíem advertit alguns abans que el procés s'acabés materialitzant-- se li suma la prevista de feia temps retallada a TVE, i ara la quasi desaparició de moltes línies de suport de l'ICAA. Un panorama ben difícil, que no només portarà a una duríssima reconversió i contracció del sector català i estatal, sinó que pot significar un desastrós pas enrere a tot el de bo que s'havia aconseguit aquests darrers anys, i que tant havia significat per aquesta indispensable indústria cultural i artística, com bé assenyala la darrera editorial de la revista De Cine. 

Hi haurà reacció?





Entrades populars d'aquest blog

Panorámica sobre la TV digital en Colombia y Panamá 2013

Aquest text va ser la meva col·laboració al reportatge sobre la situació de la TDT a Amèrica Llatina , publicat al número 212 de Prensario Internacional TDT en el mundo: la excepción latinoamericana Distribución mundial de los 4 sistemas de la TDT. En azul el europeo, y en verde el  japonés-brasileño Mientras el estándar europeo de la TV digital terrestre (TDT) ha conseguido ser el mayoritariamente adoptado a nivel mundial, América Latina adoptó el japonés, gracias en gran parte a su alianza estratégica con Brasil. Así, descontando países norteamericanos como México, que se han incorporado al sistema digital de los EUA, quedan Panamá y Colombia casi como únicos territorios que se han incorporado al DVB-T en todo el continente. Deducir de ello que estos dos países juegan con desventaja con el resto de vecinos sería un grave error, por dos motivos básicos:  Primero, la compresión digital de las emisiones en MPEG-4 del DVB-T2 (segunda generación del sistema euro...

Sumar estratègies: patrimoni, educació i experimentació mediàtica

Aquests dies, coincidint amb el dia mundial de la ràdio, s'ha presentat una molt interessant i niciativa per dotar Barcelona d'un museu específic per aquest mitjà que, d'aquí no gaires anys celebrarà el seu centenari al nostre país. Una proposta molt justificada però que, per ser viable en un proper futur, hauria de plantejar-se estratègicament, sumant esforços amb altres de similars que malden de fa anys per dotar Catalunya d'un gran centre museístic, divulgatiu i de serveis al conjunt del sector audiovisual. Un centre totalment viable econòmicament pel seu potencial atractiu per a famílies d'aquí i turistes de tot el món, i que podria dotar-se d'instal·lacions i equipaments on les noves generacions universitàries fessin unes primeres passes de l'imprescindible R+D+I que mou el macrosector audiovisual + TIC. Un museu de l'audiovisual del qual Comunicació 21 ja en va publicar un ampli reportatge fa uns anys. En paral·lel, tot i meritòri...

La CCMA en perill. Posem punt i final als efectes de la contrareforma.

L’escalada de la tensió interna dins la CCMA, després de diverses vagues continuades, el tancament de la direcció als despatxos de TV3 i la dimissió en bloc del seu comitè professional. Tindrà aquest final de setmana un nou capítol amb la votació per a la convocatòria d’una vaga indefinida o una fórmula similar.  La situació és límit. Té uns orígens i unes causes concretes. I sobre elles cal actuar i amb urgència. Abans d’entrar-hi, no vull deixar d’esmentar el capítol de la no-retransmissió en directe els premis Gaudí; circumstància que va fer mal a tothom, però que és el resultat d’un legítim dret de vaga davant d’una situació que s’ha anat degradant. La polèmica particular que es va generar, a l’entorn d’un suposat distanciament entre la gent del cinema i els professionals de TV3, mereix però un altre article. Els greus problemes del nostre valuosíssim cinema no tenen res, res a veure amb oferir o no en directe aquests premis d’una Acadèmia del Cinema Català, que tant...